May 15, 2016

" ေဂဟ ဂီတ" ၁၆ ေမ ၂၀၁၆ခုႏွစ္ထုတ္ ဒီလိႈင္းစာေစာင္ အတြဲ(၅) အမွတ္(၁၈) မွ



" ecosystem" ဆိုတဲ့ ရာသီဥတု ပတ္ဝန္းက်င္သဘာဝ ေျပာင္းလဲမႈ ၊ သတၱဝါနဲ႔ အပင္ အခ်ိတ္အဆက္၊ အစရွိတဲ့ မ်ားျပားတဲ့ အေၾကာင္းအရာ အဆက္အစပ္ကို ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေဝါဟာရအေနျဖင့္ ေဂဟစနစ္ လို႔ သံုးတာ အင္မတန္ သေဘာက်မိပါသည္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဂီတနဲ့ ခ်ိတ္ဆက္ျခင္း၊ ဂီတျဖင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းေတြ ေျပာခ်င္ေတာ့ စိတ္ထဲမွာ အဆိုပါ ေဂဟ ဆိုတာေလးကို ေျပးျမင္မိသည္။
လာမည့္ စာသင္ႏွစ္မွာ ကေလးေတြ အတြက္ သင္ၾကားနည္းပံုစံအသစ္ျဖင့္ သင္ဖို႔ရာ ဆရာ/ ဆရာမေတြ သင္တန္း တက္ၾကတာ ဖတ္ရ ၾကားရသိရပါသည္။ တဆက္ထဲလိုလို လူမႈကြန္ယက္မွာ ဆရာ/ ဆရာမတို႔ ေလ့က်င့္ေနၾကသည့္ ဓါတ္ပံု၊ ဗီဒီယိုေတြ ၾကည့္ရသည့္အခါ သေဘာက်စြာ ၾကည့္ရင္း ၾကည္ႏူးစိတ္ ျဖစ္မိေလသည္။ ပံုေတြရဲ့ ေအာက္မွာ ဝင္ေရးၾကတာ ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ေက်ာင္းေတာင္ ျပန္တက္ခ်င္လာၿပီ၊ သူငယ္တန္းျပန္ဆင္းရမလား စသျဖင့္ သေဘာက်စြာ ေရးၾကတာ ဖတ္ရသည္။ အက အဆို ဟန္ အမူအယာျဖင့္ ကဗ်ာေလးေတြ ရြတ္ၾကသည္။ ကဗ်ာကို သီခ်င္းဟန္ျဖင့္ ဆိုၾကသည္။ အမူအယာေလးေတြ ျဖင့္ ခ်စ္စရာ၊ တဆက္ထဲမွာ စာေရးသူတို႔ ငယ္စဥ္က ရြတ္ဆိုရသည့္ ကဗ်ာေလးေတြ ျဖစ္ေနတာလည္း ျပန္ေျပာင္းသတိရမိေလေတာ့သည္။
မနီကေလး ဘယ္ကလာ
အိမ္ကထြက္လို႔လာ
မနီကေလး ဘယ္ကိုသြား
စာသင္ေက်ာင္းကိုသြား
စာသင္ေက်ာင္းမွာ ဘာေတြသင္
စာေရးစာဖတ္သင္
စာေရးစာဖတ္ ဘာလုပ္ဖို႔
မနီကေလး လိမၼာဖို႔။
ကေလးေတြ လက္ေခ်ာင္းကေလးေတြ အသံုးၿပဳၿပီး ေရတြက္တတ္ေအာင္ သင္ေပးသည့္ ကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္ ရွိေသးသည္။
တစ္ ႏွစ္ သံုး ေလး ငါး
ငါးေလးတစ္ေကာင္ ဖမ္းမိတယ္၊
ဘာျဖစ္လို႔ လႊတ္လိုက္တယ္၊
က်ေတာ့/ က်မ လက္ကို သူကိုက္တယ္၊
အား လား လား အ လာ လာ
အိုး .............. ငါးေလးလြတ္သြားၿပီ။
ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ ဒီကဗ်ာရြတ္တာ သခ်ၤာစသင္တာမွန္းပင္မသိ၊ ေအာ္ရတာ ဆိုရတာ အမူအယာလုပ္ရတာ သေဘာက်တာ ျဖစ္သည္။
" သမီး သူငယ္တန္းတုန္းက ေက်ာင္းကျပန္လာတဲ့ အခါ မနီကေလး ဘယ္ကလာ နဲ႔ ငါးေလးလြတ္သြားၿပီ ဆိုတာကို အသံေနအသံထား အမူအယာနဲ႔ ဆိုျပရင္ သမီးအေဖက သေဘာေတြက်ေနေရာ" အေမ့ရဲ့ ျပန္ေျပာဟန္က ကေလးဘဝတုန္းက ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေက်ာင္းတက္ခဲ့ရတာကို သတိရေစတာအမွန္၊ ထိုစဥ္က မူလတန္းအရြယ္မွာ ေက်ာင္းတက္ရတာ ေပ်ာ္စရာ၊ ယခုေခတ္ ကေလးေတြလို စာေတြ ပိမေန၊ ေက်ာင္းက မတ္ခြက္ကေလးေတြ ယူလာပါဆို ယူသြားရတာ တပတ္မွာ ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္။ ႏြားႏို႔၊ ေကြကာအုတ္ ၊ ဆန္ျပဳတ္ စသျဖင့္ တန္းစီ ေသာက္ရတာ ေပ်ာ္စရာ၊ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ကေလးေတြမွာ ဒါမ်ိဴး မၾကားမိ၊ ကေလးေတြဆီက တ စာစာပဲ အသံၾကားရသည္။ ပိုက္ဆံ၊ အလႈေငြ ဘာေၾကး ညာေၾကး စတာေတြ ယူလာဖို႔သာ ေျပာသံၾကားရသည္။
ကေလးေတြ ႏွစ္ေယာက္တစ္တြဲ တန္းစီ၊ ေက်ာင္းေရွ႔က အလံတိုင္ကြင္းမွာ စုၾက ဆိုက ေပ်ာ္လိုက္သည့္ ျဖစ္ျခင္း၊ ဒါဟာ ဆရာအတတ္သင္ေက်ာင္းက ဆရာႀကီးက အေကာ္ဓယံ ဒါမွမဟုတ္ ဂီတာ တခုခုျဖင့္ သီခ်င္း အသစ္ေတြ သင္ေပးေတာ့မွာ လို႔ သိ၍ ျဖစ္သည္။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ပါးစပ္ထဲကို စကၠဴေတြထည့္ ေရေသာက္လိုက္ၿပီး ေရာင္စံုစကၠဴႀကိဳးစေတြ မဆံုးႏိုင္ေအာင္ ဆြဲထုတ္ျပသည့္ မ်က္လွည့္ လာျပေတာ့မွာလား ေတြးၿပီး ေပ်ာ္ၾကရသည္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေက်ာင္းပညာသင္တာမွာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ စာေတြခ်ည္း လွိမ့္သင္ၾကတာ ဆယ္စုႏွစ္သံုး ေလးႏွစ္နီးပါး ရွိခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သည့္အတြက္ စည္းကမ္း ဓေလ့ ယဥ္ေက်းမႈ က်င့္ဝတ္နဲ႔ ခံစားမႈေတြ ကေလးဘဝကတည္းက ေပ်ာက္ကြယ္ေနခဲ့ၾကရသည္။ စကားေျပာတတ္၊ လမ္းေလွ်ာက္တတ္တာႏွင့္ ေက်ာင္းသို႔ပို႔ၿပီး ေက်ာင္းေရာက္တာႏွင့္ စာသင္ၾကရေတာ့သည္။ ကေလးေတြ ရိုင္းလာတယ္၊ လူႀကီးသူမမွန္း မသိဘူး ဆိုသည့္ အသံေတြ ပိုညံလာသည္။ ကေလးေတြ ရိုင္းလာတာ လူႀကီးေတြ အျပစ္ပါပဲ၊ သူတို႔ရဲ့ ကေလးဘဝမွာ ႏွလံုးသားေတြ ႏူးညံ့ေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ေပးႏိုင္လို႔ေပါ့ ၊ ဒီလိုပဲ ေတြးမိသည္။ ယခု စနစ္အေျပာင္းမွာ ကေလးေတြအတြက္ ေကာင္းဖို႔ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာသည္။ ဂီတနဲ႔ ပညာ ဆက္စပ္ၿပီး သင္မွာ ေပ်ာ္စရာ၊ အိမ္ကေန ေက်ာင္း ပတ္ဝန္းက်င္ အသစ္အဆန္းကို စတင္ရမည့္ မူလတန္းအရြယ္ ကေလးေတြ မဆိုႏွင့္ အသက္ႏွစ္ဆယ္ဝန္းက်င္ လူငယ္ေတြပါ အႏုပညာဂီတက အစြမ္းထက္သည့္ အေၾကာင္း ေျပာျပလိုပါသည္။
( Migrant School) ေရႊ႔ေျပာင္းပညာေရးေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းသားေတြကို စာသင္ေတာ့ ပထမဆံုး ေတြ႔ႀကံုရတာက သူတို႔ရဲ့ စိတ္ခံစားမႈ၊ တခ်ိဴ႔ေတြက ဆရာမရယ္စရာေျပာရင္ ရယ္သည္။ တခ်ိဴ႔က ရယ္စရာေျပာလည္း မရယ္၊ တခ်ိဴ႔ ၿပံုးေတာင္ မၿပံုး၊ သင္တာကို နားလည္ မလည္ ဆရာမပီပီ ေက်ာင္းသားေတြရဲ့ မ်က္ႏွာကို ဖတ္ၾကည့္တာ တခ်ိဳ႔ထံက ဖတ္မရ၊
ခပ္သြက္သြက္ ေက်ာင္းသားေတြက " နားလည္ပါတယ္ ဆရာမ" လို႔ ေျပာေပမယ့္ ေနာက္သခၤန္းစာ အသစ္တခု ေျပာင္းဖို႔ တခ်ိဴ႔သူေတြ အကဲခပ္ရာမွာ တခ်ိဴ႔ေတြက နားလည္တာ မလည္တာ စိတ္ထဲရွိေပမယ့္ မ်က္ႏွာမွာ မျပ၊ ခံစားခ်က္မဲ့ သလို ျဖစ္ေနတယ္လို႔ သိလာတဲ့ အတြက္ တရက္မွာ ပရိုဂ်က္တာနဲ႔ စာရွင္းအၿပီး ကြန္ပ်ဴတာထဲကေန စိုင္းထီးဆိုင္ရဲ့ " ေန႔သစ္" သီခ်င္းကို ဖြင့္ထားလိုက္သည္။ တျခား စာရြက္စာတမ္းေတြကို အခ်ိန္ဆြဲၿပီး သိမ္းရင္း ေက်ာင္းသားေတြကို အကဲခပ္တဲ့အခါ ရုတ္တရက္ သီခ်င္းသံၾကားရလို႔ အံ့ဩရာက သီခ်င္းအေပၚ အာရုံစိုက္တာ ေတြ႔ရသည္။ လိုက္ဆိုသူကဆို၊ အားလံုးရဲ့ မ်က္ႏွာဟာ စာသင္ေနတုန္းကနဲ႔ မတူပဲ ခံစားခ်က္ေတြ မ်က္ႏွာမွာ ေပၚလာတာ ျမင္လိုက္ရသည္။
" ဒီသီခ်င္းကို အရင္က ၾကားဖူးလား အေမးကို ၾကားဖူးတယ္၊ ႀကိဳက္တယ္ ဆိုတာရယ္ အခုမွ သိတယ္ ၊ ဒါေပမယ့္ႀကိဳက္တယ္ လို႔" အမ်ိဴးအမ်ိဴး ေျပာၾကသည္။
ေက်ာင္းသူမိန္းကေလး တစ္ေယာက္ကေတာ့ မ်က္ႏွာကေလး မဲ့တဲ့တဲ့နဲ႔ " သမီး အေဖ့ကို သတိရလိုက္တာ အေဖက စိုင္းထီးဆိုင္သီခ်င္းေတြ အၿမဲဖြင့္တယ္ လိုက္ဆိုတတ္တယ္တဲ့"
ကေလးေတြရဲ့ စိတ္ကို အႏုပညာနဲ႔ လႈပ္ႏိႈးလိုက္တာ ျဖစ္သည္။ ၿပီးေတာ့ တဆက္ထဲ ေနာက္တပုဒ္ဖြင့္ျပခ်င္တယ္ နားေထာင္မလားဆိုေတာ့ ဖြင့္ပါတဲ့၊
သီခ်င္းနာမည္က " အခမဲ႔" အဆိုေတာ္က ႏြဲ႔ယဥ္ဝင္း ၊ ဒီသီခ်င္းကို သူတို႔ တေယာက္မွ တခါမွ မၾကားဖူးပါတဲ့၊
သီခ်င္း ပထမအပိုဒ္ မၿပီးခင္မွာပဲ ေက်ာင္းသူႏွစ္ေယာက္ အခန္းျပင္ကို ထြက္သြားၾကသည္။ လက္ညိႈးေထာင္ ခြင့္ေတာင္းၿပီး ထြက္သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ မ်က္ႏွာကို ဆံပင္ေတြနဲ႔ ကာထားတာ ျမင္ရေတာ့
" သြားငိုၾကၿပီ" လို႔ သိလိုက္သည္။
တျခားသူကို မ်က္ရည္က်ေအာင္ မလုပ္ေကာင္းဘူး ဆိုေပမယ့္ ဒီေနရာမွာေတာ့ ဝမ္းနဲတာကို ဝမ္းနဲတဲ့အေလ်ာက္ ခံစားႏိုင္ၾကဖို႔ လႊတ္ေပးလိုက္ပါသည္။ အခန္းျပင္ကို ထြက္မသြားေပမယ့္ တခ်ိဴ႔က ေခါင္းကို စားပြဲေပၚေမွာက္ ေခါင္းငံု႔ေနတသည္။ ေယာက်ၤားေလးေတြကေတာ့ ခပ္တည္တည္ ထိုင္နားေထာင္ေပမယ့္ မ်က္လံုးေတြမွာ ခံစားခ်က္ေတြ နွင့္၊
သီခ်င္းလည္းအၿပီး ေကာ်င္းသားေတြကို ႏႈတ္ဆက္တဲ့ အခါ " ဆရာမ ရက္စက္တယ္၊ အေမ့ကို သတိရတာ ေသတာ့မယ္ တဲ့ " အသံတိုးညင္းညင္းေလး ထြက္လာသည္။ ရင္ထဲ မေကာင္းေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ရက္အနည္းငယ္ကတည္းက ႀကိဳတင္ႀကံစည္ထားသည့္ အႀကံ ေအာင္ျမင္သြား၍ ဝမ္းသာသည္။
ေနာက္တေန႔ စာသင္ခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းသားအားလံုးရဲ့ မ်က္ႏွာေတြဟာ အရင္လို ခံစားခ်က္မရွိတဲ့ မ်က္ႏွာမ်ိဴး မဟုတ္ပဲ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲေနတာကို ေတြ႔ရၿပီး ကိုယ္အမူအယာေတြပါ သြက္လက္ေနတာ သတိထားမိေလသည္။
အဲဒီေတာ့မွ သူတို႔ကို ရွင္းျပ ျဖစ္သည္။
" တဖက္ႏိုင္ငံကို ေရႊ႔ေျပာင္း ေရာက္ရွိၿပီး အလုပ္လုပ္ေနၾကရတဲ့ သူေတြမွာ ဘဝေနာက္ခံ အေၾကာင္းအမ်ိဴးမ်ိဴးရွိၾကတယ္၊ ဘဝေတြ ၾကမ္းၾကတယ္၊ အေတြ႔အႀကံု အမ်ိဴးမ်ိဴးကို ခါးစီး ျဖတ္သန္းရတယ္၊ အခုလို အလုပ္လုပ္ရင္းက ေက်ာင္းစာကို မပ်က္ေအာင္ သင္ယူလာတဲ့အခါ ပိုၿပီး ပင္ပန္းၾကတယ္။ ခက္ခက္ခဲခဲ ရုန္းကန္ၾကရတဲ့သူေတြ မ်ားတယ္၊ မိဘနဲ႔ အတူေနသူရွိသလို ခြဲလာၾကရတဲ့ သူေတြလည္းရွိတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ကေတာ့ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္ရတဲ့အတြက္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မာန္တင္းရင္း ခံစားခ်က္ေတြ ေပ်ာက္ကုန္တယ္။ ခံစားခ်က္ကို မ်ိဴသိပ္ရင္းက ခံစားခ်က္မဲ့သလို ျဖစ္ေနတယ္ ၊ ဒါ့ေၾကာင့္ မင္းတို႔ကို ေပ်ာ္ေအာင္ ဝမ္းနဲေအာင္ မေန႔က တမင္ အဲဒီ သီခ်င္းေတြ ဖြင့္ျပတာ"
ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေက်ာင္းသားအားလံုး နဲ႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး စာသင္ျဖစ္သည္။ မသိရင္ ဒက္ကနဲ ေမးလာတာ၊ စကားေတြ ေျပာလာတာ ျဖစ္လာသည္။ ရယ္စရာရွိ ရယ္ၾကသည္။ စိတ္မေကာင္းစရာေျပာရင္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္တဲ့ အမူအယာျပၾကသည္။ သူတို႔ကို ေျပာတဲ့ အေၾကာင္းအရာေပၚမွာ လိုက္ပါခံစားၾကၿပီး နားလည္သလားလို႔ ေမးစရာမလိုေအာင္ မ်က္လံုးေတြမွာ ဖတ္လို႔ရလာသည္။ နားမလည္တဲ့ မ်က္လံုးကိုလည္း ဖတ္လို႔ရသည္။ အဲဒီ တေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စကိုပဲ နာမည္တပ္ေခၚကာ " နားမလည္ဘူးမဟုတ္လား" ေျပာလိုက္ရင္ ရယ္ၿပီး ေခါင္းၿငိမ့္ျပသည္။ သူတို႔ကို သတ္သတ္ ထပ္ရွင္းျပျဖစ္သည္။
သူတို႔ကို ေျပာျဖစ္တာက သီခ်င္းေတြ နားေထာင္ပါ၊ စာေတြဖတ္ပါ၊ လူဆိုတာ ဝမ္းနဲဝမ္းသာ ခံစားခ်က္ရွိရတယ္လို႔ ေျပာျဖစ္ေလေတာ့သည္။ ကိုယ္တိုင္ေတြ႔ႀကံုခဲ့ရသည့္ အျဖစ္ေတြႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး ယခုလို မူလတန္း ကေလးေတြကို သီခ်င္းကေလးေတြ ဆိုရင္း စာသင္၊ ခ်ိတ္ဆက္ၾကေတာ့မည့္ အစီအစဥ္ကို အထူးပင္ သေဘာက်မိေလေတာ့သည္။ မိဘေတြလည္း သေဘာက် ၊ ကေလးေတြလည္း သေဘာက်ျဖင့္ အနာဂတ္မွာ ေကာင္းမြန္သစ္လြင္ေသာ ပညာေရးပန္းခင္းႀကီး ေဝဆာလွပ လာေတာ့မွာပါလားလို႔ ၾကည္ႏူးစိတ္ျဖစ္ရပါသည္။
ခိုင္ခိုင္ေစာလြင္

No comments:

Post a Comment