July 30, 2017

" ျဖဴျဖဴျပာျပာနီနီဝါဝါ"၃၁ရက္ ဇူလိုင္လ ၂၀၁၇ခုႏွစ္ ဒီလိႈင္းစာေစာင္ အတြဲ(၆) အမွတ္(၂၉)မွ


ခ်င္းမိုင္ၿမို႔ရဲ့ လိုဂို လို႔ ေျပာရေလာက္ေအာင္ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႔ကို ရိုက္ကူးျပသပါက ေရွးကၿမိဳ႔ရိုးေတြနဲ႔အတူ ကားနီနဲ႔ တုတ္တုတ္တို႔ကိုပါ တြဲလ်က္ျပေလ့ရွိၾကသည္။ ခ်င္းမိုင္ကို အလည္ေရာက္လာသည့္ သူေတြ ေလဆိပ္ကေန လမ္းေပၚေရာက္သည္ႏွင့္ မ်က္လံုးထဲ တန္းျမင္တာက ဥဒဟိုသြားလာေနၾကသည့္ ကားအမ်ိဴးအစားေတြထဲကမွ Isuzu အနီေရာင္ခရီးသည္တင္ကားေတြ ျဖစ္သည္။ ကားနီလို႔ ျမန္မာျပည္သားေတြ ေခၚသလို ထိုင္းလူမ်ိဴးေတြကိုယ္တိုင္ကလည္း "လြတ္ဒန္းင္" အနီေရာင္ကားလို႔သာ ေခၚၾကတာျဖစ္သည္။ တကယ္ေတာ့ ခရီးသည္တင္ကားမွာ အဆိုပါ အနီေရာင္တမ်ိဴးတည္း မဟုတ္ပါ။ အဝါေရာင္၊ အျဖဴေရာင္၊ အျပာေရာင္လိုင္းေတြ ရွိပါေသးသည္။ တုတ္တုတ္ လို႔ေခၚသည့္ သံုးဘီးကားကေတာ့ ခရီးသည္တင္ကားေပမယ့္ သူက စင္းလံုးငွားသာ ျဖစ္သည္။သူက လမ္းေပၚမွာ တေယာက္ခ်င္း ထပ္မတင္ပါ။ တဦးတည္း တဖြဲ႔တည္းက ငွားၾကတာျဖစ္သလို ေဈးလည္းပိုမ်ားေလသည္။
ကားျဖဴ၊ ကားဝါ၊ ကားျပာတို႔က သူ႔ဂိတ္နဲ႔သူရွိၿပီး သူ႔လမ္းေၾကာႏွင့္သူ ေမာင္းၾကသည္။ ေဈးႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္လည္း အတိအက်ရွိသည္။ ဂိတ္စကေန ေနရာအပိုင္းလိုက္ (၁၀)ဘတ္ကစၿပီး သတ္မွတ္သည္။ (၁၅)ဘတ္၊ ဘတ္(၂၀)ကေန ေနာက္ဆံုး ခရီးစဥ္ အစအဆံုး ဘတ္(၄၀)အထိ သတ္မွတ္ထားတာျဖစ္သည္။ သူတို႔က ခ်င္းမိုင္ၿမို႔တြင္းနဲ႔ ျမိဳ႔ျပင္အနီးက ရြာေတြကို ဆြဲၾကတာျဖစ္သည္။ အနီးစပ္ဆံုး ဆိုရက ရန္ကုန္- လွည္းကူး၊ ရန္ကုန္- မဂၤလာဒံု ၊ ရန္ကုန္-သန္လ်င္ ခရီးစဥ္မ်ိဴးေတြ ျဖစ္သည္။ ကားနီကေတာ့ တျမိဳ႔လံုး သူ႔ေနရာခ်ည့္ ျဖစ္သည္။ ခရီးသည္ငွားသည့္ေနရာ ဘယ္ေနရာျဖစ္ျဖစ္ လိုက္ႏိုင္က လိုက္သည္။ သူက လူတြင္က်ယ္ ျဖစ္လွသည္။ ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ ထပ္ဆင္ရွနာဝပ္ လက္ထက္က ေအာက္ေျချပည္သူေတြ အလုပ္ရေအာင္ အေကာင္အထည္ေပးသြားတဲ့ အစီအစဥ္ထဲက တခုလို႔ သိရသည္။ ဒါ့ေၾကာင့္ တခ်ိဴ႔က ခ်င္းမိုင္မွာ ကားနီဆရာေတြက လူတြင္က်ယ္လုပ္သည္လို႔ ဆိုၾကေျပာၾကသည္။
ကားနီယာဥ္လိုင္းက ဂိတ္သတ္မွတ္ခ်က္မရွိ၊ အဆင္ျပသည့္ေနရာမွာ ကိုယ့္အုပ္စုနဲ႔ကိုယ္ ဂိတ္ထိုးၾကသည္။ ေဈးတို႔ ဟိုတယ္တို႔ ႏိုင္ငံျခားသားအလည္မ်ားတဲ့ လမ္းလို ေနရာေတြမွာ ဂိတ္ထိုးတတ္ၾကသသည္။ အခ်ိဴ႔က ခရီးသည္ရွာရင္း လမ္းေတြေပၚ ပတ္ေမာင္းေနတတ္ၾကသည္။ ငွားမည့္သူေတြ႔က တင္ၿပီးေမာင္း ေမာင္းရင္းလူရွာ ဒီလို ေမာင္းေနၾကတာလည္း ရွိသည္။ ကားနီေတြ လူမပါပဲ ဥဒဟို သြားလာေနတာ ျမင္ရက သူတို႔ ဆီဘိုးနဲ႔ ကိုက္ပါ့မလား သိခ်င္မိသည္။ ေမးျမန္းၾကည့္ေတာ့ ကားပိုင္မဟုတ္က ပိုင္ရွင္(အံုနာ)ကို တေန႔ဘတ္(၁၀၀) ေပးၿပီး ငွားရသည္။ ဆီ(၁၀၀)ဘိုးထည့္က တေနကုန္ေမာင္းပါေလ့ဟု ဆိုသည္။ ဒီေတာ့ အရင္းကို တြက္ၾကည့္တဲ့အခါ ဘတ္(၂၀၀) အရင္းရွိသည္။ အစကနဦးတုန္းက ကားနီငွားစီးက ဘယ္စီးစီး ခရီးသည္တေယာက္ကို ဘတ္(၂၀)၊ လြန္ခဲ့သည့္ (၈)ႏွစ္ေလာက္က ဘတ္(၂၀)ေပးၿပီး အေဝးႀကီးသြားရတဲ့အခါ ကားေပၚကေတာင္ ဆင္းေပးလိုက္ခ်င္တဲ့ အထိ အားနာခဲ့ရဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ ယခု ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔အတြင္း ဘယ္စီးစီး ဘတ္(၂၀) မရေတာ့ေပ။ ေနရာအနီးအေဝးကို လိုက္ၿပီး ဘတ္(၅၀) (၁၀၀) အထိ ေတာင္းလာၾကေလသည္။ ဒီဇယ္ေဈး ဓါတ္ဆီေဈး တက္လို႔လားဆို မဟုတ္ေပ၊ စားေသာက္ကုန္ေတြ ေဈးတက္လာလို႔ ပိုေတာင္းတာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။
ဒါေပမယ့္ ကားနီယာဥ္ေမာင္းတိုင္း ထိုသို႔မဟုတ္၊ အခ်ိဴ႔က ရိုးရိုးသားသားပဲ ဘတ္(၂၀) ပဲယူသလို ကိုယ္သြားမယ့္ခရီးက အနည္းငယ္လွမ္းက ဘယ္ေလာက္ေပးမလဲ သူတို႔က ေမးတတ္သည္။ ဘတ္(၃၀) ဘတ္(၄၀) စသျဖင့္ သင့္တင့္ေသာေဈးျဖင့္ ျဖတ္ၿပီးလိုက္သည္။ လမ္းက်ေတာ့ သူတင္ခ်င္သေလာက္ ခရီးသည္ တင္ေလ့ရွိသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ကားစင္းလံုးျပည့္ေအာင္ တင္ေလ့မရွိပါ။ လူသံုးေလးေယာက္လည္းရ ကားေပၚမွာ ကနဦးငွားလာတဲ့ ခရီးသည္ သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းနဲ႔ ဆန္႔က်င္က မတင္တတ္၊ ဒီတခုကေတာ့ ခရီးသည္မ်က္ႏွာၾကည့္တာမ်ိဴး သေဘာက်စရာေကာင္းသည္။ သူတို႔ ေငြရဖို႔ တခုထဲႏွင့္ လူတျပံုတမႀကီးတင္တာမ်ိဴး မရွိေခ်။ တခ်ိဴ႔ ကားနီဆရာေတြကေတာ့ ေခတ္စကားနဲ႔ ေျပာရက ရိတ္ခ်င္သည္။ ႏိုင္ငံျခားသားဆို ပိုေတာင္းတတ္သည္။ ဒီလိုလူမ်ိဴးက အနည္းအက်ဥ္းေတာ့ရွိတာပဲ ျဖစ္သည္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေငြစကားေျပာသည့္ ကားဆရာပဲျဖစ္ျဖစ္ တူညီသည့္ အခ်က္မွာ ကေလးေတြအတြက္ ကားခ မယူၾကေပ။ ေမြးစကေန (၇)ႏွစ္ (၈) ႏွစ္ခန္႔ အရြယ္အထိ ကေလးမ်ိဴး (၃)ေယာက္ႏွင့္ လူႀကီးတေယာက္ထဲ ငွားက လူႀကီးတေယာက္စာသာ ယူေလသည္။
ကားနီ ကားျဖဴ ကားဝါ ကားျပာ ယာဥ္လိုင္းအားလံုးမွာ စပယ္ယာေခၚ ယာဥ္အကူမပါပါ။ ဂိတ္သတ္မွတ္ထားသည့္ ကားလိုင္းေတြျဖစ္သည့္ ကားဝါ၊ ကားျပာ၊ ကားျဖဴ တို႔က ဂိတ္စက စစီးၿပီး ဆင္းခ်င္သည့္ေနရာ ေရာက္က ဘဲလ္တီးလိုက္ရံုသာ။ လမ္းကေနၿပီး တားစီးလည္း ရပ္ေပးသည္။ ကားနီလို ေဈးစကားေျပာစရာမလိုပဲ တက္သြားရံု၊ ဆင္းေတာ့လည္း ကားထြက္သြားမွာဆိုးလို႔ ကသုတ္ကရက္ ဆင္းစရာမလို၊ ဆင္းျပီး ကားေရွ႔က ယာဥ္ေမာင္းဆီ ယာဥ္စီးခ သြားေပးရတာဆိုေတာ့ ေမာင္းထြက္သြားက ကားခရမွာမဟုတ္၊ ကားခကို ေစာင့္ယူသည္၊ ျပန္အမ္းစရာရွိက စိတ္ေအးလက္ေအး ျပန္အမ္းေသးသည္။ ကားေပၚကလူေတြကလည္း စိတ္ရွည္သည္။ တခ်ိဴ႔ဆိုက ပိုက္ဆံကို ႀကိဳတင္ထုတ္မထားပဲ ဆင္းေတာ့မွ ကားဆရာဆီ ေပးကာနီးမွ ပိုက္ဆံအိတ္ကိုထုတ္ ၿပီးမွ ပိုက္ဆံကိုထုတ္ေရကာ ေပးတာလည္း ရွိသည္။ ကားဆရာက လုပ္ပါဟလို႔လည္း မေလာ၊ အင္မတန္စိတ္ေအးလက္ေအးရွိလွသည္။ အက်ိဴးကေတာ့ ခရီးသည္ေတြ ေဘးကင္းတာျဖစ္သည္။ ဒါမ်ိဴးက ကားနီဆရာေတြလည္း အတူတူပင္၊ စိတ္ရွည္လက္ရွည္နွင့္ စိတ္ေအးလက္ေအးရွိၾကသည္။
လြန္ခဲ့သည့္ (၆)ႏွစ္ခန္႔က ဆရာေမာင္ဝံသ ခ်င္းမိုင္ကို ေရာက္စဥ္ ဆရာ့ကို ႀကိဳလာတဲ့ ကားေပၚကေန အေရွ႔မွာ ခရီးသည္ကို စိတ္ေအးလက္ေအး ရပ္ေပးေနတာ ၊ ခရီးသည္ကဆင္းၿပီး ယာဥ္ေမာင္းထံ ကားခေပးေနတာ ရပ္ေစာင့္ရင္း ျမင္ေနရတာ ၾကည့္ၿပီး ကားနီစီးၾကည့္ခ်င္လိုက္တာလို႔ ေျပာေတာ့ မျပန္ခင္ စီးၾကည့္ပါဆရာ ၊ ဆရာ သကၤန္းကၽြန္းက အျပန္ ဘတ္စ္ကားေပၚကေန ဒေရာေသာပါးဆြဲခ်သလို ဘတ္စ္ေတြနဲ႔ ဆီနဲ႔ေရ လို ကြာပါတယ္လို႔ ျပန္ေျပာမိတာ သတိရသည္။ ကားေပၚမွာ ပါလာသည့္ သူေတြထဲကမွ သတင္းေထာက္တေယာက္က " ဆရာစီးၾကည့္ပါ စိတ္ခ်မ္းသာလိမ့္မယ္ ခ်င္းမိုင္မွာ လူငယ္ေတြက ဆိုင္ကယ္ေတြအသံုးမ်ားၿပီး အဖိုးႀကီးအဖြားႀကီးေတြက ကားနီစီးၾကေတာ့ ကားသမားေတြက စိတ္ရွည္တယ္" လို႔ အေျပာကို ဆရာက တဟားဟားရယ္ေမာၿပီး သေဘာက်သြားေလသည္။
ထိုင္းေရာက္ကာစ ေဈးကအျပန္ အထုတ္အပိုးေတြႏွင့္ ကားနီစီးသည္။ ကားေပၚမွာ လူသံုးေယာက္သာပါသည္။ ဟိုင္းလပ္စ္ကားေတြက ျမန္မာျပည္က လိုင္းကားေတြ ပံုစံအတိုင္းပင္၊ ေဘးႏွစ္ဖက္မွာ ခံုတန္းရွည္ ႏွစ္တန္း ရွိသည္။ ျမန္မာျပည္က ကားေလးလိုင္းႏွင့္မတူတာက အလယ္ခံု မထားတာရယ္ ထိုင္ခံုေတြက လူတေယာက္က်က်နန ထိုင္လို႔ရတဲ့ အတိုင္းအဆရွိသည္။ ေဘးတန္းကို လက္ေလးလံုးေလာက္ထားၿပီး အလယ္ခံုေတြနဲ႔ ၾကပ္ညပ္ေနေအာင္ တင္လို႔မရ၊ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္က တစင္းလံုး (၁၁)ေယာက္ထက္ ပိုမတင္ရ၊ အဆိုပါေန႔က အထုတ္ေတြကို ေပါင္ေပၚတင္ထားမိသည္။ ၿပီးေတာ့ ကားေပၚေရာက္သည္ႏွင့္ ကားခကို အသင့္ထုတ္က ကိုင္ထားလိုက္သည္။
" အထုတ္ေတြ ေအာက္မခ်ထားပါနဲ႔ ကိုယ့္ေပါင္ေပၚကိုယ္တင္ထားပါ၊ ကဲ ကားခေတြ အသင့္ထုတ္ထား၊ ေတာင္းမွ ဟိုႏိႈက္ဒီႏိႈက္မလုပ္နဲ႔ " ဆိုတဲ့ အသံက ဘယ္ေလာက္ေတာင္ အက်င့္ပါသလဲဆို အတူပါလာတဲ့ ထိုင္းမွာအေနၾကာၿပီျဖစ္တဲ့ မိတ္ေဆြ အမ်ိဴးသမီးကေလးက ရယ္ရယ္ေမာေမာနဲ႔ အထုတ္ေတြ ေအာက္ကိုခ်ေပးရင္း ဒီေလာက္ ေနရာအက်ယ္ႀကီး ခ်ထားပါအန္တီရဲ့လို႔ ဆိုေလသည္။
ယခုေနာက္ပိုင္းေတာ့ ကားနီေတြက ေဈးကို လိုသလိုေတာင္းတာမ်ိဴး ေဈးဆစ္ရတာမ်ိဴး ျဖစ္လာတဲ့အခါ Uber တကၠစီေတြ ငွားစီးလာၾကသည္။ အြန္လိုင္းက ကားငွားရတဲ့စနစ္ ေပၚတာၾကာေပမယ့္ Uber က ျမန္မာျပည္မွာလို တရားဝင္ ဆြဲခြင့္မရေပ။ Uber အြန္လိုင္းတကၠစီေတြက အင္တာနက္ကေန ေခၚလိုက္တာႏွင့္ အိမ္အထိလာေခၚသလို ေဈးကလည္း ကားနီထက္ေတာင္ သက္သာသည္။ တခါတေလ ကားနီထက္ အနည္းငယ္ပိုေပးရတာရွိေပမယ့္ အိမ္ေရွ႔အထိေရာက္တာရယ္ စကားမ်ားမ်ား မေျပာရတာနွင့္ပင္ တန္သည္လို႔ သေဘာထားရသည္။ Uber မရွိခင္က ကားနီငွားလိုက လမ္းထိပ္အထိ ထြက္ငွားရသည္၊ ဒါကျပႆနာမရွိ၊ အထုတ္အပိုးေတြ ပါလာလို႔ စငွားကတည္းက အိမ္အထိ ပို႔ပါလို႔ ေဈးပါ သေဘာတူၿပီး လိုက္လာၿပီးမွ လမ္းထိပ္မွာ ဆင္းေတာ့ဆိုကာ ရပ္ေနတာမ်ိဴး မၾကာခဏ ႀကံုလာတဲ့အခါ အိမ္အထိ ေရာက္တဲ့ စင္းလံုးငွား တုတ္တုတ္ကို ေဈးႀကီးေပးၿပီး ငွားရသည္။ တုတ္တုတ္ကေတာ့ အနီးဆံုးကို ဘတ္(၁၀၀) ကစေတာင္းတာျဖစ္သည္။
Uber ယာဥ္ေမာင္းေတြက ကားနီတို႔ တုတ္တုတ္တို႔ကို ေၾကာက္ၾကရသည္။ ခ်င္းမိုင္မွာ Uber တရားဝင္ဆြဲလို႔မရေအာင္ ကားနီေတြ တုတ္တုတ္ေတြက ဆႏၵျပထားတာျဖစ္သည္။ သူတို႔ႏွင့္ Uber ေတြ႔လို႔က မေရွာင္၊ Uber တကၠစီလို႔ ေသခ်ာသိတာႏွင့္ ကားနံပါတ္ကို ဓါတ္ပံုရိုက္ထားၿပီး တိုင္ၾကတာျဖစ္သည္။ တခါကေတာ့ အြန္လိုင္းကေန ကားေခၚၿပီး ေရာက္လာေတာ့မွ ဆီးဖမ္းၿပီး ဒဏ္ရိုက္တာလုပ္လို႔ Uber ေခၚက ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ မလိုက္တာ ျဖစ္လိုက္ေသးသည္။ ေနာက္ေတာ့ Uber ယာဥ္ေမာင္းေတြကလည္း ၾကံရဖန္ရသည္။ အြန္လိုင္းက ေခၚၿပီးသည္ႏွင့္ ဖုန္းဆက္ကာ အတည္ျပဳၿပီးမွ လာေတာ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အဂၤလိပ္လိုေျပာတာရယ္၊ ထိုင္းလိုေျပာေပမယ့္ မပီေတာ့ ထိုင္းမဟုတ္မွန္းသိက စိတ္ခ်လက္ခ် လာေခၚေလသည္။ Uber ယာဥ္ေမာင္းေတြနဲ႔ မၾကာခဏ ဆံုတိုင္း သူတို႔ အျဖစ္ကို ေျပာျပတတ္ေလသည္။ ေလဆိပ္လိုမ်ိဴး စီစီတီဗြီ နဲ႔ ရဲေတြ ရွိတဲ့ေနရာဆိုက ကားေပၚမွာကတည္းက ေတာင္းပန္ၿပီး အက်ိဴးအေၾကာင္းေျပာကာ ကားခကို ႀကိဳေပးထားဖို႔ ေျပာတတ္သည္။
ဒါေပမယ့္ ကားနီေတြ တုတ္တုတ္ေတြကို မ်က္မုန္းက်ိဴးေနတာမ်ိဴး ျဖစ္မေန။ ကားနီ၊ တုတ္တုတ္တို႔ကို ျမင္က သူတို႔ကို ဖိုက္ေနတဲ့လူေတြေလလို႔ ရယ္ရယ္ေမာေမာ ေျပာျပတာ မၾကာခဏ ႀကံုဖူးသည္။
Uber လို အေကာင္းစား ကားအတြင္းမွာ ေမႊးႀကိုင္ၿပီး ေအးျမေနတဲ့ ေလေအးေပးစက္နဲ႔ ဇိမ္က်က် စီးရတဲ့ အငွား ကားေတြေပၚလာေပမယ့္ ကားနီကေရာ ရပ္သြားသလား၊ ရပ္မသြားပါ၊ သူလည္း သူ႔အတိုင္းအတာနဲ႔သူ၊ သူ႔ပရိတ္သတ္နဲ႔သူ လမ္းေပၚမွာ လူေတြတင္လို႔ အသြားအလာမပ်က္ သြားေနတုန္းပါ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးက ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြ အလည္အပတ္လာရင္း ဟိုနားဒီနား ၊ ဟိုလည္ဒီလည္ ငွားစီးၾကရင္း သူတို႔လည္း သူ႔အတိုင္းအတာနဲ႔သူ ဆက္ၿပီး သြားေနၾကတုန္းပါပဲ၊ ဘယ္သြားသြား(၂၀)လို႔ ႀကိဳတင္စံုစမ္းၿပီး သိခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ေတြ႔ရင္ အိုေခ အိုေခ ပိုင္း ဆို သြားသလို ေတာင္းလို႔ ရသေလာက္ ရလို႔ သြားတာလည္း ရွိေနျပန္တာပဲ ျဖစ္သည္။
ဘယ္လိုပဲ ေဈးေတြ ေတာင္းေနပါေစ ကားေပၚကေန တြန္းခ်တာ၊ ကားေပၚကေန မဆင္းရေသး ေမာင္းထြက္တာ၊ ကားေပၚမွာ ခရီးသည္ပါလာတာကို အေလးမထားပဲ ခရီးသည္တင္ကား အခ်င္းခ်င္းျပိဳင္ေမာင္းၾကတာ ၊ ပိုေငြျပန္မအမ္းတာ၊ ဆင္းမယ့္ေနရာ ရပ္မေပးတာ၊ ခရီးသည္ကို ရန္ျပဳတာ ရိုက္ေမာင္းပုတ္ေမာင္းလုပ္ခ်င္တာ စတာေတြ တစိုးတေစ့မွ မရွိပဲ ကားေပၚက ဆင္းသြားတဲ့ ခရီးသည္တိုင္းကို" ေခၚခြန္ခပ္" ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာလို႔ ေျပာတဲ့ ထံုးတမ္းစဥ္လာကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈထိန္းသိမ္းထားရာၿမိဳ႔ ဆိုတဲ့ ဂုဏ္ျဒပ္နဲ႔အညီ နာမည္သတင္းေမႊးေနလ်က္ ရွိၿမဲရွိေနဆဲ။
ခိုင္ခိုင္ေစာလြင္

No comments:

Post a Comment